Det er ingen hemmelighed, at salget af fysiske album har været faldende i årevis.
Det gælder såvel salget i fysiske butikker som ved handel på nettet.
Faktisk er salget af album (både digitalt og fysisk) faldet med 20 % siden 2014. Men hvad er årsagen til dette fald? Og hvad betyder det for musikindustriens fremtid?
Hvorfor faldet i salget af fysiske musikalbum
Det er ingen hemmelighed, at salget af musikalbum har været faldende i de seneste år. Men hvad er årsagen til denne tendens? Nogle siger, at det skyldes fremkomsten af digitale musikstreamingtjenester som Spotify og Apple Music. Andre hævder, at det skyldes, at folk simpelthen downloader mindre musik ulovligt på nettet. Og endnu andre mener, at det skyldes, at fysiske album simpelthen er for dyre.
Der er sandsynligvis en række faktorer, der bidrager til nedgangen i salget af fysiske musikalbums. En af de vigtigste er sandsynligvis stigningen af digitale musikstreamingtjenester. Spotify og Apple Music er begge blevet ekstremt populære i de seneste år, og de tilbyder en meget bekvem måde at lytte til musik på uden at skulle købe individuelle album eller sange.
En anden faktor, der kan være medvirkende til faldet i salget af fysiske musikalbum, er, at folk downloader mindre musik ulovligt online. Tidligere var det meget nemt at finde og downloade piratkopierede musikalbum gratis på internettet. Men nu er der flere lovlige muligheder, og det er blevet lettere at finde og købe musik på lovlig vis.
Endelig er det også muligt, at fysiske album simpelthen er for dyre for mange mennesker. Prisen på cd’er er steget i de seneste år, og nye vinylplader kan også være ret dyre. For mange mennesker kan det være mere omkostningseffektivt blot at streame musik i stedet for at købe fysiske album.
Uanset årsagerne til nedgangen i salget af fysiske musikalbum er det klart, at det er en tendens, der sandsynligvis vil fortsætte: Digitale musikstreamingtjenester bliver mere og mere populære, og det bliver lettere at finde og købe musik på lovlig vis. Som følge heraf er det sandsynligt, at vi vil se færre og færre mennesker købe fysiske albums i de kommende år.
Sådan bekæmper branchen tendensen med faldende salg af fysiske musikalbum
Salget af fysiske musikalbum er faldende, og derfor søger pladeselskaberne nye måder at tjene penge på. En af de måder, de har planer om at gøre det på, er ved at tilføje bonusindhold for at øge købsprisen på albummerne. Dette er ikke en holdbar løsning, da det kun vil tvinge forbrugerne til at købe flere album uden nogen garanti for, at det er deres yndlingskunstner, der leverer bonusindholdet.
En bedre løsning ville være, hvis pladeselskaberne fokuserede på at skabe en mere engagerende lytteoplevelse for fans. Dette kan gøres ved at tilbyde eksklusivt indhold bag kulisserne, videointerviews eller endda interaktive spil, der er knyttet til en albumudgivelse. Hvis fans føler, at de får mere værdi ud af deres køb, vil de være mere tilbøjelige til at købe fysiske album.
Desuden bør pladeselskaberne samarbejde med detailhandlerne for at sikre, at fysiske album er tydeligt udstillet og let tilgængelige. Hvis forbrugerne skal lede efter album online eller i butikkerne, er de mindre tilbøjelige til at købe dem. Endelig skal pladeselskaberne fortsat investere i markedsføring og promovering for at sikre, at folk er opmærksomme på nye udgivelser og opfordres til at købe dem.
Ved at tage disse skridt kan pladeselskaberne bidrage til at bekæmpe tendensen med faldende salg af fysiske musikalbums.
Hvad sker der med det digitale marked for album, singler og andre medier?
Det er vanskeligt at adskille det digitale marked for album, singler og andre former for medier. Den traditionelle model har været, at et album blev udgivet i cd-format, mens singler generelt blev solgt på 12-tommer vinylplader eller kassettebånd, mens enkelte blev udgivet på 7-tommer vinyl. En anden udgivelsesform var maxisinglen, som normalt indeholdt tre numre og blev afspillet med en lavere hastighed end en LP.
CD-singlen blev introduceret i slutningen af 1980’erne og blev hurtigt det foretrukne format til køb af musik, da den havde en bedre lydkvalitet end kassetter og var mere holdbar end vinyl. I begyndelsen af 1990’erne blev cd’er gjort tilgængelige i to forskellige størrelser: standard-cd’en, som kunne indeholde op til 700 MB data, og mini-cd’en, som havde en kapacitet på 210 MB.
Med fremkomsten af digitale musikformater, såsom MP3 og AAC, begyndte behovet for fysiske medier at falde. I 2001 introducerede Apple Inc. den første iPod, en bærbar medieafspiller, som gjorde det muligt for brugerne at lagre og afspille digitale musikfiler. iTunes Store, der blev lanceret i 2003, var en online musikbutik, som solgte og downloadede digitale musikfiler. I 2007 introducerede Apple iPhone, som også kunne afspille digitale musikfiler og havde adgang til iTunes Store.
De digitale musikformaters popularitet har ført til et fald i salget af fysiske medier.
Hvorfor køber folk ikke længere fysiske kopier og hvad kan man gøre for at ændre denne tendens?
Der er mange grunde til, at folk er gået fra at eje og samle på fysiske kopier af musik, film, bøger osv. til i stedet at købe digitale kopier på deres telefoner eller bærbare computere. Nogle af disse grunde er bl.a. bekvemmelighed (man kan downloade alt til enhver tid), prisbillighed (digitale medier er ofte billigere end fysiske medier) og muligheden for lettere at dele filer med andre. Desuden har mange mennesker ikke længere plads til at opbevare fysiske kopier af medier, da vores boligarealer er blevet mindre og mere effektive.
På trods af disse grunde til, at digitale kopier af medier er blevet mere populære, er der stadig nogle mennesker, der foretrækker fysiske kopier. For nogle er det den sentimentale værdi eller den personlige forbindelse, de føler til det fysiske objekt. For andre er det lyd- eller billedkvaliteten, som ikke kan gengives på en digital enhed. Desuden foretrækker nogle mennesker simpelthen at have et håndgribeligt produkt, som de kan holde i hænderne og se på hylderne.
Der er et par ting, der kan gøres for at få folk til at købe fysiske kopier af medier igen. En mulighed er at gøre fysiske kopier mere overkommelige end digitale kopier. En anden mulighed er at tilbyde eksklusivt indhold eller bonusfunktioner, som kun findes på den fysiske kopi (f.eks. bonusnumre, kunstværker eller optagelser bag kulisserne). Desuden kan det også være med til at gøre det mere bekvemt at købe og opbevare fysiske kopier (f.eks. ved at udvikle mindre og mere effektive lagringsenheder), hvilket også kan bidrage til at gøre dem mere populære. I sidste ende vil det være op til medievirksomhederne at beslutte, hvilke skridt der skal tages for at få folk til at begynde at købe fysiske kopier igen.